Oczywiście chodzi mi tylko o ranking filmów, które pan Miyazaki wyreżyserował. Wiem, że to oczywista oczywistość, ale wolę to wyraźnie zaznaczać, bo już kilka razy się natknąłem na łosi którzy wstawiali do topu filmy też wyprodukowane przez reżysera X lub zrobione na podstawie jego scenariusza.
Do rzeczy:
1. Księżniczka Mononoke - 9+/10
2. Spirited Away: W Krainie Bogów - 8+/10
3. Ruchomy zamek Hauru - 8+/10
4. Ponyo - 8+/10
5. Podniebna poczta Kiki - 7/10
W planach: Lupin III: Castle of Cagliostro, Nausicaä z Doliny Wiatru, Laputa – podniebny zamek, Mój sąsiad Totoro, Szkarłatny pilot.
"+" znaczy, że Ulubiony.
Top 10.
1. Księżniczka Mononoke 10/10
2. Nausicaa z Doliny Wiatru 9/10
3. Ruchomy zamek Hauru 9/10
4. Podniebna poczta Kiki 9/10
5. Laputa 8/10
6. Lupin III (Film) 8/10
7. Lupin III (dwa pierwsze seriale) 8/10
8. Szept Serca 8/10
9. Szkarłatny Pilot 7/10
10. Ponyo 7/10
Pominąłem Czarodziejkę Sally, zbyt dużo dobrych wspomnień z popołudniową Polonią 1 ;)
1.Nausicaa z Doliny Wiatru - 10/10.
2.Szkarłatny Pilot - 10/10.
3.Spirited Away: W Krainie Bogów - 9/10.
4.Laputa: Podniebny Zamek - 9/10.
5.Ruchomy Zamek Hauru - 9/10.
6.Mój Sąsiad Totoro - 8/10.
7.Podniebna Poczta Kiki - 7/10.
1. Księżniczka Mononoke 10+/10
2. Spirited Away 10+/10
3. Ruchomy zamek Hauru 10+/10
4. Szkarłatny Pilot 9/10
5. Laputa 9/10
6. Mój sąsiad Totoro 9/10
1. My Neighbor Totoro 10/10
2. Spirited Away 10/10
3. Princess Mononoke 10/10
4. On Your Mark 10/10
5. Howl's Moving Castle 9/10
6. Laputa: Castle in the Sky 9/10
7. Whisper of the Heart 9/10
8. Kiki's Delivery Service 9/10
9. Crimson Pig 9/10
10.Kiki's Delivery Service 9/10
11.Nausicaä of the Valley of the Wind 8/10
Mój top Miyazaki'ego:
1. Nausicaä z Doliny Wiatru - 9/10
2. Księżniczka Mononoke - 9/10
3. Spirited Away: W Krainie Bogów - 9/10
4. Mój sąsiad Totoro - 8/10
5. Ruchomy zamek Hauru - 8/10
6. Laputa – podniebny zamek - 8/10
Na półce czekają jeszcze "Podniebna poczta Kiki", "Szkarłatny pilot" i "Ponyo"
Miyazaki Reaktywacja
1. Nausicaä z Doliny Wiatru - 9+/10
2. Księżniczka Mononoke - 9+/10
3. Spirited Away: W Krainie Bogów - 9+/10
4. Ponyo - 8+/10
5. Laputa – podniebny zamek - 8+/10
6. Ruchomy zamek Hauru - 8+/10
7. Mój sąsiad Totoro - 8+/10
8. Podniebna poczta Kiki - 7/10
9. Szkarłatny pilot - 6/10
Bonus:
"Szept serca" - 8/10 (scenariusz Miyazaki'ego)
Aktualizacja:
1. Księżniczka Mononoke - 9+/10
2. Nausicaä z Doliny Wiatru - 8+/10
3. Laputa – podniebny zamek - 8+/10
4. Spirited Away: W Krainie Bogów - 8+/10
5. Ruchomy zamek Hauru - 8+/10
6. Ponyo - 8+/10
7. Mój sąsiad Totoro - 7/10
8. Podniebna poczta Kiki - 7/10
9. Szkarłatny pilot - 7/10
Największy problem miałem z "Laputą": za czy przed Krainą Bogów...
1. Księżniczka Mononoke 7/10
2. Mój sąsiad Totoro 7/10
3. Ruchomy zamek Hauru 7/10
4. Spirited Away: W Krainie Bogów 7/10
5. Podniebna poczta Kiki 6/10
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Ruchomy zamek Hauru 8,00 29
2 Księżniczka Mononoke 8,05 22
3 Spirited Away: W Krainie Bogów 7,85 34
4 Mój sąsiad Totoro 7,84 19
5 Laputa – podniebny zamek 8,00 10
6 Nausicaä z Doliny Wiatru 7,69 13
7 Podniebna poczta Kiki 7,60 10
8 Ponyo 7,63 8
9 Szkarłatny pilot 7,22 9
Ponadto:
On Your Mark 6,17 6
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Spirited Away: W Krainie Bogów (2001) 7,96 50
2 Księżniczka Mononoke (1997) 8,03 36
3 Nausicaä z Doliny Wiatru (1984) 8,00 24
4 Ruchomy zamek Hauru (2004) 7,62 45
5 Laputa – podniebny zamek (1986) 7,83 18
6 Mój sąsiad Totoro (1988) 7,57 37
7 Podniebna poczta Kiki (1989) 7,53 17
8 Ponyo (2008) 7,06 18
9 Szkarłatny pilot (1992) 7,06 17
Pozostałe:
On Your Mark (1995) 6,64 11
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Spirited Away: W krainie Bogów (2001) 8,15 72
2 Księżniczka Mononoke (1997) 7,97 60
3 Nausicaä z Doliny Wiatru (1984) 7,73 45
4 Ruchomy zamek Hauru (2004) 7,67 61
5 Mój sąsiad Totoro (1988) 7,63 57
6 Laputa – podniebny zamek (1986) 7,57 37
7 Podniebna poczta Kiki (1989) 7,31 29
8 Szkarłatny pilot (1992) 7,20 25
9 Zamek Cagliostro (1979) 7,40 10
10 Zrywa się wiatr (2013) 7,08 26
11 Ponyo (2008) 6,87 31
Krótkometrażowe:
On Your Mark (1995) 6,53 17
Aktualizacja:
LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Spirited Away: W krainie Bogów (2001) 8,07 118
2 Księżniczka Mononoke (1997) 7,86 97
3 Mój sąsiad Totoro (1988) 7,74 91
4 Nausicaä z Doliny Wiatru (1984) 7,78 68
5 Ruchomy zamek Hauru (2004) 7,48 100
6 Laputa – podniebny zamek (1986) 7,51 63
7 Podniebna poczta Kiki (1989) 7,20 51
8 Szkarłatny pilot (1992) 7,09 45
9 Zrywa się wiatr (2013) 6,96 49
10 Lupin Trzeci: Zamek Cagliostro (1979) 7,16 19
11 Ponyo (2008) 6,87 52
Krótkometrażowe:
On Your Mark (1995) 6,62 26
Widzę, że tu sami fani a ja mam z Miyazakim okropny problem, ponieważ część (większą) jego filmów uważam za wspaniale i siedze na nich jak zaczarowana, a przy części jestem wręcz zażenowana. To będzie wyglądało mniej-więcej tak:
1. Spirited Away - genialne
2. Mój sąsiad Totoro - prawie równie genialne, mogłabym oglądać setki razy
3. Ruchomy zamek Hauru - świetne, chociaż zakończenie trochę rozczarowuje
4. Podniebna poczta Kiki - proste i urocze
5. Ponyo - przeurocze, wlaściwie na równi z Kiki
6. Laputa - podniebny zamek - bardzo dobrze się ogląda, ciekawa historia
7. Księżniczka Mononoke - fani mnie zlinczują, ale uważam, że jest okropnie naiwna jak na film dla dorosłych, zbyt brudtalna jak na opowieść dla dzieci, poza tym drażni mnie jak nic na świecie ten jej proekologizm, tak strasznie nachalny, piękna za to od strony estetycznej (może nawet jedna z najpiękniejszych, chociaż wszystkie są świetnie narysowane)
8. Nausicaä z Doliny Wiatru - w moim odczuciu co najmniej irytująca, zarzuty te co przy Mononoke
9. Szarłatny pilot - w przeciwieństwie do takiego Totoro, w którym i dzieci i dorośli znajdą coś dla siebie, w tym filmie nie widzę nic co mogłoby zainteresować dziecko i poruszyć doroslego poza kilkoma niewybrednymi żartami
Mam za to spore oczekiwania co do Szeptu serca do którego napisał scenariusz i mam nadzieję, że się nie zawiode :)
6letnia dziewczynka była zachwycona Porco Rosso, i co ciekawe, jej tato, który nie jest fanem anime, też się dobrze bawił oglądając film z córką. Także to wszystko zależy od gustu.
Co do Mononoke i Nausicaa - mnie właśnie ten proekologizm bardzo odpowiada, zwłaszcza, że obie historie opowiadają o przenikających się światach i o tym, że tylko życie w równowadze przynosi korzyści wszystkim, a brutalność to część naszego życia, a jej obecność w tych dwóch dziełach upodabnia je do baśni i legend, które potrafią być równie, jeśli nie bardziej, okrutne. Mononoke to mój pierwszy film od Ghibli i od niego zaczęła się moja miłość do nich.
Za późno chciałam edytować powyższe i muszę dodać nowy wpis. Mononoke i Nausicaa są nie tyle proeko, co pacyfistyczne, są przeciwko przemocy, wojnie, niszczeniu. To samo w sumie pojawia się w Hauru, Spirited Away, czy nie Miyazakiego a z Ghibli - Grobowiec Świetlików. Wojna, konflikt, walka jest złem i o tym mówią te filmy.
1. Mój sąsiad Totoro 8/10 (absolutnie urzekająca bajeczka!)
2. Spirited Away 7/10
3. Ruchomy zamek Houru 4/10
1. Spirited Away: W Krainie Bogów
2. Ruchomy zamek Hauru
3. Mój sąsiad Totoro
4. Laputa – podniebny zamek
5. Podniebna poczta Kiki
6. Szkarłatny pilot
7. Ponyo
8. Nausicaä z Doliny Wiatru
9. Księżniczka Mononoke
1. Księżniczka Mononoke - 10+/10
2. Spirited Away: W Krainie Bogów - 9+/10
3. Nausicaä z Doliny Wiatru - 8+/10
4. Laputa – podniebny zamek - 8+/10
5. Mój sąsiad Totoro - 8+/10
6. Ponyo - 8/10
7. Ruchomy zamek Hauru - 7/10
8. Szkarłatny pilot - 7/10
9. Podniebna poczta Kiki - 7/10
10. Zamek Cagliostro - 6/10
1. 'Mononoke-hime' (Księżniczka Mononoke) - 10/10
2. 'Hauru no ugoku shiro' (Ruchomy Zamek Hauru) - 10/10
3. 'Kaze no tani no Naushika' (Nausicaä z Doliny Wiatru) - 10/10
4. 'Tenku no shiro Rapyuta' (Laputa - Podniebny Zamek) - 9/10
5. 'Majo no Takkyuubin' (Podniebna Poczta Kiki) – 9/10
6. 'Sen to Chihiro no Kamikakushi' (Spirited Away: W Krainie Bogów) - 9/10
7. 'Kurenai no buta' (Szkarłatny Pilot) - 8.5/10
8. 'Rupan sansei: Kariosutoro no shiro' (Zamek Cagliostro) - 8.5/10
9. 'Tonari no Totoro' (Mój Sąsiad Totoro) - 7.5/10
10. 'Mimi wo Sumaseba' (Szept Serca) - 7/10
11. 'Gake no ue no Ponyo' (Ponyo) - 6.5/10
plus:
'On Your Mark' - 8.5/10
Spirited Away - bije na głowe każdą inną
Szkarłatny pilot - rewelacyjny humor - dlatego 2. miejsce
Księżniczka Mononoke - rozmach
Ruchomy zamek Hauru - rozbudowana fabuła i świetna kreska
Nausicaä z Doliny Wiatru - trochę pogubiona fabuła no i główna bohaterka bez majtek....
Laputa - czegoś brakuje
Podniebna poczta Kiki - miło się ogląda ale naiwne
Mój sąsiad Totoro - 100% bajka
Ponyo - jw
Zamek Cagliostro - za stare jak na dobre anime
reszta ze studia Ghibli raczej średnia - MISTRZ jest JEDEN
1. Mój Sąsiad Totoro - 9/10
2. Spirited Away - 7+/10
3. Szkarłatny Pilot - 7/10
4. Nausicaa z doliny wiatru - 6+/10
5. Laputa - Podniebny Zamek - 6/10
6. Ponyo - 6/10
7. Podniebna Poczta Kiki - 6/10
8. Ruchomy Zamek Hauru - 5/10
On Your Mark - 8/10
Jeden z bardziej przereklamowanych reżyserów IMO
1. Spirited Away: W krainie Bogów 9/10
2. Ruchomy zamek Hauru 8/10
3. Mój sąsiad Totoro 8/10
4. Księżniczka Mononoke 8/10
5. Laputa. Podniebny zamek 8/10
6. Podniebna poczta Kiki 7/10
7. Ponyo 7/10
8. Nausicaa z Doliny Wiatru 7/10
9. Szkarłatny pilot 7/10
Zamek Cagliostro niestety przegapiłem, przypadkiem obejrzałem tylko kilka ostatnich minutek
1. Spirited Away
2. Księżniczka Mononoke
3. Ruchomy Zamek Hauru
4. Whisper of the heart
5. Mój sąsiad Totoro
6. Laputa
7. Nausicaa
8. Podniebna poczta Kiki
9. Ponyo
1. Spirited Away 10+/10
2. Nausicaa z doliny wiatru 9/10
3. Księżniczka Mononke 9/10
4. Ruchomy zamek Hauru 8+/10
5. Tajemniczy świat Arietty 8/10
6. Szpet serca 7+/10
7. On your mark 7/10
8. Laputa podniebny zamek 7/10
9. Makowe wzgórze 7/10
10. Mój sąsiad totoro 5/10
Póki co wygląda to tak:
1. Ruchomy zamek Hauru
2. Spirited away
3. Laputa - podniebny zamek
4. Nausicaa z Doliny Wiatru
5. Księżniczka Mononoke
1. Księżniczka Mononoke
2. Spirited Away
3. Mój sąsiad Totoro
4. Zamek Cagliostro
5. Nausicaä z Doliny Wiatru
6. Ruchomy zamek Hauru
7. Laputa – podniebny zamek
8. Ponyo
9. Podniebna poczta Kiki
10. Szkarłatny pilot
Gdyby tak oceniać filmy, do których pisał scenariusze, to przed "Spirited Away" byłby "Szept Serca", na równi z "Ruchomym..." byłyby "Makowe Wzgórza" a przed "Ponyo" - "Tajemniczy świat Arietty".
To dorzucam mój ranking - http://gracz.org/wiele-wieczorow-w-innej-rzeczywistosci-top-10-anime-ze-studia-g hibli/ :)
1. Księżniczka Mononoke
2. Ruchomy zamek Hauru
3. Spirited Away: W krainie Bogów
4. Mój sąsiad Totoro
5. Szkarłatny pilot
Uaktualnię ranking po obejrzeniu pozostałych dzieł.
1 - Ruchomy zamek Hauru - 8
2 - Spirited Away - 8
3 - Mój sąsiad Totoro - 8
4 - Podniebna poczta Kiki - 8
5 - Nausicaa z Doliny Wiatru - 8
1 - Ponyo - 9
2 - Ruchomy zamek Hauru - 8
3 - Spirited Away - 8
4 - Mój sąsiad Totoro - 8
5 - Księżniczka Mononoke - 8
6 - Podniebna poczta Kiki - 8
7 - Nausicaa z Doliny Wiatru - 8
8 - Zamek Cagliostro - 7
9 - Laputa - podniebny zamek - 7
10 - Zrywa się wiatr - 7
11 - Szkarłatny pilot - 7
1. Spirited Away
2. Księżniczka Mononoke
3. Laputa - podniebny zamek
4. Mój sąsiad Totoro
5. Ruchomy zamek Hauru
Więcej na razie nie widziałem, ale mam zamiar.
1- Ruchomy zamek Hauru
2- Mononoke
3- Laputa
4- Totoro
5- Nausicaa
6- Gdy zrywa się wiatr
7- Szkarłatny pilot/ Opowieści z Ziemiomorza
8- Spirited Away
9- Tajemniczy świat Arietty/Ponyo
10- Szept serca/ Makowe wzgórza
Spirited Away: W Krainie Bogów 9/10
Ruchomy zamek Hauru 8/10
Szkarłatny pilot 8/10
Zrywa się Wiatr 8/10
Laputa – podniebny zamek 7/10
Nausicaä z Doliny Wiatru 6/10
Ponyo 6/10
Zamek Cagliostro 6/10
Podniebna poczta Kiki 5/10
Księżniczka Mononoke 5/10
Mój sąsiad Totoro 4/10
Jak dla mnie, zdecydowanie najlepszy film H.M. to:
1. Mononoke-hime 9/10.
Blisko za nim w moim rankingu plasuje się prawie tak samo dobry:
2. Kaze no tani no Naushika 9/10.
Zasłużone trzecie zajmuje już nie fantasy/SF, a dramat biograficzny, ale moim zdaniem bardzo dobry:
3. Kaze tachinu (The Wind Rises) 8/10.
A zaraz za nim wzorowo zrobiony film akcji:
4. Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (Lupin III) 8/10.
Dalej nieco słabszy od poprzednich, ale również bardzo ciekawy film fantasy:
5. Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away) 8/10.
Następnie całkiem udany film dla najmłodszych widzów:
6. Gake no ue no Ponyo 7/10.
Oraz dość przyzwoicie zrobiony film obyczajowy o zabarwieniu komicznym, z elementami fantasy:
7. Kurenai no buta (Porco Roso) 7/10.
Kolejną pozycję zajmuje nieznacznie tylko mu ustępujący przedstawiciel tego samego gatunku:
8. Majo no Takkyūbin (Kiki's Delivery Service) 7/10.
Następnie już nie tak udane, ale dalej ciekawe fantasy:
9. Hauru no ugoku shiro 6/10.
Po czym bardzo zbliżone do niego poziomem SF:
10.Tenkū no Shiro Laputa 6/10.
A na koniec moje największe rozczarowanie - film za krótki i bez wyrazu:
11. Tonari no Totoro 5/10.
1. Księżniczka Mononoke 9/10
2. Spirited Away: W krainie Bogów 8/10
3. Zrywa się wiatr 8/10
4. Nausicaä z Doliny Wiatru 7/10
5. Ruchomy zamek Hauru 7/10
6. Laputa – podniebny zamek 7/10
7. Podniebna poczta Kiki 7/10
8. Mój sąsiad Totoro 7/10
9. Szkarłatny pilot 6+/10
10. Ponyo 6/10
1. Spirited Away 9+/10
2. Księżniczka Mononoke 8+/10
4. Ruchomy zamek Hauru 8/10
5. Mój sąsiad Totoro 7/10
Bez oceny:
On Your Mark
TOP 5
1. Księżniczka Mononoke 10+/10
2. Ruchomy Zamek Hauru 10+/10
3. Nausicaä z Doliny Wiatru 10+/10
4. Laputa Podniebny Zamek 9+/10
5. Spirited Away: W krainie Bogów 9+/10
1. Księżniczka Mononoke - 10+/10
2. Spirited Away: W Krainie Bogów - 9/10
3. Nausicaä z Doliny Wiatru - 8/10
4. Szkarłatny pilot - 8/10
5. Laputa – podniebny zamek - 8/10
6. Podniebna poczta Kiki - 7,5/10
7. Zrywa się wiatr - 7/10
8. Mój sąsiad Totoro - 7/10
9. Lupin Trzeci: Zamek Cagliostro - 7/10
10. Ruchomy zamek Hauru - 7/10
11. Ponyo - 7/10
On Your Mark - bez oceny
Dodatkowo filmy w których nie był reżyserem, a był scenarzystą:
1. Szept serca - 8,5/10
2. Tajemniczy świat Arrietty - 7/10
3. Makowe wzgórze - 7/10
Oraz filmy w których nie był ani reżyserem, ani scenarzystą, ale był producentem:
1. Księżniczka Kaguya - 8/10
2. Powrót do marzeń - 7/10
3. Szopy w natarciu - 7/10
4. Narzeczona dla kota - 6/10
1.Spirited Away: W krainie Bogów - 10
2.Mój sąsiad Totoro - 8
3.Księżniczka Mononoke - 8
4.Ruchomy zamek Hauru - 8
5.Laputa – podniebny zamek - 7
6.Nausicaä z Doliny Wiatru - 7
7.Podniebna poczta Kiki - 7
8.Lupin Trzeci: Zamek Cagliostro - 6
9.Szkarłatny pilot - 6
10.Ponyo - 6
11.Zrywa się wiatr - 5